Acreditació web d'interès sanitari

dissabte, 29 de gener de 2011

CONSELLS FONAMENTALS PER A NENS I ADOLESCENTS

1.  Gaudir del menjar
2.  Esmorzar, un àpat molt important, per estar més concentrat
3.  Seguir una alimentació variada
4.  Basar l’alimentació amb els hidrats de carboni
5.  Menjar fruita i verdura en cada àpat: Ens aporten vitamines, minerals i fibra.
6.  El greix: Tots necessitem incloure greix però consumir massa greixos, i del tipus saturats, pot ser perjudicial.
7.  Els entre hores o refrigeris: Ens aporten energia i nutrients i ajuden a controlar la gana
8.  Saciar la set: L'aigua ha de ser la primera opció.
9.  Cuidar les dents
10. Posem-nos en moviment: Escollir un esport que agradi per ser constant i no deixar de fer-ho.

dissabte, 22 de gener de 2011

PIRÀMIDE ALIMENTÀRIA

BASE: CONSUM DIARI
  1. L’AIGUA: Un dels nutrients més importants i clau. 5-8 gots/dia  
  2. FARINES i CEREALS: Arròs, patates, cereals, farines i els seus derivats com el pa, la pasta. 4-6 racions/dia 
  3. VEGETALS: hortalisses i fruites. 2-3 fruites diàries. 2 racions diàries de verdures 
  4. L’OLI: l’oli d’oliva. 3-6 racions/dia 
  5. LÀCTICS: llet, formatge, iogurt. 2-4 racions/dia 
NIVELL MIG: CONSUM SETMANAL 
  1. PROTEICS: carn magra, peix, ous i llegums. Carn magra: 3-4 racions setmanals. Peix i marisc: 3-4 racions setmanals. Ou: 3-4 unitats setmanals. Llegums: 2-4 racions setmanals 
ÚLTIM NIVELL: CONSUM OCASIONAL 
  1. GREIXOS I SUCRES: Sucres: el sucre comú, les melmelades, les llaminadures, la brioxeria i/o pastisseria, refrescos,...Greixos: Salses, mantega, crema de llet, carn greixosa, embotits...
Aquí teniu dos jocs per practicar els vostres coneixements sobre la Piràmide d’Aliments: http://www.nestle.es/web/aprende_juega.asp
Piràmide alimentària infantil amb exercici físic: 

dissabte, 15 de gener de 2011

LA DESINFORMACIÓ NUTRICIONAL

La mala informació nutricional i alimentaria, comporta diversos efectes negatius, el principal i més important és sobre la nostra salut i l’altre sobre l’economia.

Les fonts de desinformació són: revistes, televisió, llibres, diaris, etiquetatge erroni, amics, coneguts... I també Internet on tothom pot ser un expert.

Com identificar fraus dietètic-nutricionals? Trobant afirmacions que:
  1. prometin resultats ràpids
  2. prometin resultats màgics
  3. prohibeixin el consum d'un aliment o grup d'aliments
  4. Llistes d’aliments bons i aliments dolents
  5. exagerin la realitat científica d'un nutrient
  6. aconsellin productes dietètics als quals s'atribueixen propietats màgiques
  7. recomanacions que estiguin basades en el consum de productes dietètics cars i venuts precisament per qui realitza aquestes afirmacions
  8. incloguin històries o testimonis
  9. contradiguin a col·lectius sanitaris de reputació reconeguda
Actualment podem trobar gran varietat d’informació i desinformació nutricional i alimentaria, cal orientació i distingir entre afirmacions fiables, rigoroses i altres que no ho són. 
El professional de referència, en aquest cas, és el Dietista-Nutricionista.

dimecres, 12 de gener de 2011

EL CAFÈ

El cafè és la beguda estimulant natural més rica en cafeïna, que li confereix les propietats estimulants i part del seu sabor amarg. Conté àcids orgànics que influeixen en el sabor, l’olor, l’aroma i l’acidesa; també conté minerals (potassi, magnesi, calci, crom…) i vitamines (grup B), encara que el seu valor nutritiu és gairebé nul, a causa de la poca quantitat necessària per a elaborar una tassa de cafè (uns 7g) i conté únicament entre 2 i 5 kcal, si el prenem sol. 2 o 3 tasses al dia no comporten cap risc per a la salut.
Efectes estimulants, que dependran de les característiques individuals:
• Tonifica l’organisme
• Disminueix la sensació de fatiga i somnolència.
• Afavoreix les funcions intel·lectuals: concentració, atenció, raonament...
• Augmenta el flux sanguini.
• Estimula la secreció àcida de l'estómac.
• Diürètic suau.
La cafeïna no s’acumula en l’organisme, es degrada en el fetge i és eliminada per l’orina entre 3 i 6 hores després de consumir-la.
No és recomanable prendre cafè quan patim:
• Alteració del son. Insomni...
• Trastorns digestius. Gastritis, acidesa...
• Epilèpsia
• Hipertensió
Resum de la col·laboració al magazine de Canal Reus TV “Punt de Trobada”, presentat per Jordi Cartañà, Gerard Martí i Núria Salvadó

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...