Acreditació web d'interès sanitari

dimarts, 29 de maig de 2012

Resum Xerrada Ensenyar a Menjar és Ensenyar a Créixer


Dilluns 28 Maig vaig impartir la Xerrada: “Ensenyar a Menjar és Ensenyar a Créixer” en motiu del Dia de la Nutrició 2012 al Centre DAU de Reus.
A continuació en trobareu alguns consells plantejats en la xerrada.
L’OBESITAT INFANTIL UN PROBLEMA DE SALUT PÚBLICA:
España està al capdavant d’Europa en sobrepès infantil i recordem que una adequada alimentació és un dels aspectes més importants en el creixement i desenvolupament del nen i l'adolescent ja que contribueix a la prevenció de malalties cròniques en l'edat adulta.
Per aquest motiu recordem que la Dieta Mediterrània encara existeix i són els adults qui més s'acosten a aquest tipus d'alimentació, davant d'un allunyament dels joves. Per tant, la gent gran pot exercir una paper importantíssim en la transmissió d'hàbits alimentaris saludables als més petits de la casa.

Recomanacions per ensenyar als més petits a créixer:
  • Implicar-los en el disseny dels menús de casa
  • Deixar-los participar en la compra
  • Introduir-los a la cuina
  • Ensenyar-los a parar taula
  • Recuperar els àpats en família
  • Parlar de la cultura gastronòmica pròpia
  • Donar bon exemple sempre
  • Procurar que el moment del menjar sigui un moment de pau i pausa
  • Descobrir nous sabors i textures
  • No deixar que piquin res abans de menjar
  • Guardar dolços i xocolates
  • Ensenyar a menjar amb aigua
  • Procurar no posar el saler a taula
  • Oferir cada dia un aliment nou o un que els agrada poc

La Dieta Mediterrània és part de l'herència cultural, una forma de viure, de cuinar i de menjar compartint, uns cultius sostenibles i respectuosos amb el medi ambient. Si no la coneixes deixa’t aconsellar per un Dietista-Nutricionista.

dimarts, 15 de maig de 2012

ENSEÑAR A COMER ES ENSEÑAR A CRECER

Pulsa aquí para leerlo en Castellano
Aquesta entrada participa al 1er Carnaval de la Nutrició amb el lema: Ensenyar a menjar és ensenyar a créixer. Un tema tan important i tan ampli que hem condueix a una pregunta per on començar?
Ensenyar, segons l’Institut d’Estudis Catalans, significa comunicar a algú una ciència, un art, una habilitat,... donant-li’n lliçons, explicacions, fent demostracions o fent-li realitzar exercicis pràctics.
Si hem de comunicar la ciència de l’alimentació, l’art de la cuina i l’habilitat de menjar, primer cal que sapiguem si nosaltres mateixos en sabem de tot això. La resposta fàcil i ràpida és si nosaltres mengem cada dia, i per anar bé de 4 a 5 vegades, podem perfectament ensenyar a menjar i, tot i que soni presumptuós, ens passem el dia o ens hauríem de passar el dia ensenyant. Però ho fem correctament?
Doncs, sota aquesta premissa, convé plantejar-nos si la nostra alimentació és la més adequada. I aleshores som capaços d’ensenyar a créixer?
Recordem que la infància i l'adolescència són les etapes de la vida de creixement i desenvolupament per excel·lència i si volem que siguin òptims cal donar-li molta importància a l'alimentació per evitar possibles mancances o excessos i prevenir múltiples alteracions o malalties, com per exemple l’obesitat.
Si sóc mare, pare, àvia, avi o educador: Que no he de fer?
  • Si sóc sobreprotector:
    • Evitar la temptació de donar un plus d'alimentació o deixar que ells triïn el menú o oferir, massa sovint, menjar ràpid.
    • Evitar expressar el teu amor i altres sentiments amb aliments.
  • Si m’obsessiono pel pes: Tinc una por mal canalitzada o no resolta.
    • Evitar mantenir els infants a dieta estricta. L’obsessió es girarà en contra tard o d’hora.
  • Si només podem sopar tots junts:
    • Evitar els sopars copiosos, precuinats i calòrics. El sopar és un àpat important, si bé ha de ser més lleuger que el dinar.
  • Si crec passar poc temps amb ells:
    • Evitar compensar l'absència donant-li l’aliment que més li agrada. Enlloc de temps regala "qualitat" del temps en comú, expressant seguretat, valoració i afecte, en tot moment.
  • Si no tinc temps!:
    • Planificar la compra segons les necessitats i possibilitats i organitzar nevera, congelador i rebost amb aliments saludables.
  • Si no sé quant és molt! o dono quantitats exagerades:
    • Recorda que els nens rodons no són nens més sans i no són petits adults, la seva capacitat de cremar o assimilar és diferent de la nostra.
    • Ofereix-los quantitats adequades per la seva edat, sexe, ritme de creixement, activitat física.., no oblidis que hi ha professionals i recursos que et poden ajudar.
  • Si menjar és un conflicte:
    • Evitar donar menjar sempre a la carta o cedir als capricis culinaris dels més petits.
    • A l'hora de tastar nous aliments i sabors, fer-ho de manera distesa, sense imposicions, sense nervis, sense crits ni amenaces. Deixant que ells es serveixin una quantitat mínima de cada aliment o plat.
  • Si vull donar un Premi o un Càstig:
    • Evitar convertir l'acte de menjar en un càstig, ja que només facilitarem l'aparició de fòbies.
    • Els premis alimentaris han de ser ocasionals i raonats. El gran premi és la salut.
Si sóc mare, pare, àvia, avi o educador Que puc fer?
    • Comprar varietat d’aliments i d'opcions saludables. Som els responsables del menjar que entra a casa.
    • Deixa que els nens triïn, d’entre diferents tipus de verdura o diferents tipus de peix. Ajudarem a ensenyar que escullin de manera "natural" aliments saludables.
    • Donar bon exemple sempre. Els nens i nenes aprenen per imitació. Si vols que mengin fruita, verdura i peix tu has de ser el primer a fer-ho.
El que comprem, mengem i cuinem els adults serà el que acostumarem als nostres fills o filles, amics o amigues, companys o companyes, etc. per això els àpats que fem a casa els hem de fer amb unes pautes saludables, completes i adequades, ja que de vegades durant el dia, o fora de casa o a l’escola, potser seguirem altres criteris, que també ens enriquiran i ens donaran esquemes per a construir la nostra pròpia personalitat.
Suma’t a l’educació alimentaria i evita que les futures generacions donin respostes com aquestes:

O deixa que els Dietistes-Nutricionistes entrin a la teva vida i facin la feina per la qual estan preparats.
"El dietista-nutricionista és la persona qualificada i legalment reconeguda per a poder aconsellar una bona alimentació, tant per a grups de persones o d'individus, amb un bon estat de salut, com d'aquells que necessiten un règim terapèutic." European Federation of the Associations of Dietitians (EFAD)


Felicitats als organitzadors Midietacojea i Alimmenta i tots els col·laboradors, en aquest enllaç pots llegir més sobre el Carnaval de la Nutrició

dilluns, 14 de maig de 2012

LES CIRERES

Gràcies a la meva col·laboració amb la Marga Pradas i el seu bloc L'hora del tupper podeu gaudir de la nova entrada: LES CIRERES
CARACTERÍSTIQUES:
  • La cirera és un fruit carnós, de pell color entre groc vermellós i roig intens i amb una polpa de color rosa o blanquinosa.
  • La seva forma i gust depèn molt de la varietat, podent trobar 900 varietats de cireres de sabor dolç i 300 àcides.
CONSUM:
  • La cirera és una fruita que la trobarem al mercat de finals d’abril a principis d’agost (cultivada al aire lliure).
  • Al mercat s'han d'escollir aquelles que siguin pesades i que presentin un color vermell fosc o negre, amb una textura ferma i suau.
  • Han d'estar netes i tenir una pell ferma, brillant, sencera i sense trencaments ni imperfeccions. Les seves tiges han de ser verdes i fresques. Convé assegurar-se que la tija estigui ben unida al fruit, el que evita que el fruit perdi tots els seus sucs i en el punt d'unió de tots dos no hi hagi podridura o floridura.
  • A casa, quan han arribat al seu punt de maduració convé guardar-les a la nevera sense rentar ni tapar; d'aquesta manera es poden conservar fins a dues setmanes.
  • Sabies que...també admeten la congelació?. Fresques o empastifades d'un almívar lleuger, i són les varietats de cireres més fosques les que millor suporten aquesta congelació.
  • La manera més saludable de menjar les cireres és crua. També es poden consumir en forma de melmelada o de compota, confitades en sucre, sorbets, pastissos, gelats... I recordeu, si les sotmetem a ebullició per elaborar melmelades o conserves canviem les seves propietats fent que les proteïnes i les vitamines es destrueixen quasi totalment.
PROPIETATS DIETÈTIQUES I NUTRICIONALS:
  • La cirera és rica en hidrats de carboni, sobretot fructosa, tot i que el seu valor calòric és moderat respecte d'altres fruites.
  • El seu contingut en fibra, vitamines i minerals és moderat en relació amb la resta de fruites.
  • El que en realitat destaca de les cireres és el seu contingut en flavonoides (sobretot antocians, relacionats amb el color) i àcid el·làgic del grup dels polifenols, excel·lents antioxidants.
  • Té quantitats importants de potassi i en menor proporció, magnesi i calci. El potassi, és un mineral necessari per a la transmissió i generació de l'impuls nerviós, per a l'activitat muscular normal i intervé en l'equilibri d'aigua dins i fora de la cèl·lula.
  • Les cireres són riques en sucre, per la qual cosa s'ha de tenir en compte en les persones diabètiques encara que en quantitats moderades i controlades poden ser consumides sense problema.
Composició 100g de Cireres
Energia
58kcal
Hidrats de Carboni
13,5g
Fibra
1,5g
ProVitamina A
3mcg
Vitamina C
8mg
Potassi
260mg
Magnesi
11mg
Calci
16mg

divendres, 11 de maig de 2012

XERRADA: ENSENYAR A MENJAR ÉS ENSENYAR A CRÉIXER

El dia 28 de Maig es celebra el “Dia de la Nutrició”. 
Una iniciativa posada en marxa des de la Federació Espanyola de Societats de Nutrició, Alimentació i Dietètica (FESNAD) per apropar a la població el món de l’Alimentació Saludable.
En aquesta XI edició el lema és "Ensenyar a Menjar és Ensenyar a Créixer, per ressaltar el paper de la família en l'adquisició de bons hàbits alimentaris.
Com a Dietista-Nutricionista cada any em sumo a la iniciativa i aquest 2012 he organitzat, gràcies a la Maite Pàmies, una xerrada GRATUÏTA al Centre DAU.

Dilluns 28 de Maig
19:00h XERRADA: "Ensenyar a Menjar és Ensenyar a Créixer"
A càrrec de Rosa Baró Vilà
Al Centre DAU (Raval Santa Anna 43-45, 2-2)

Mostra un mapa més gran

Informació d'aquesta i futures xerrades: nemreus@gmail.com


Restant a la vostra disposició per a dubtes o aclariments, 
Gaudeix de l'Alimentació Saludable!

dimarts, 8 de maig de 2012

1ª Edició del Carnaval de Nutrició i Dietètica


Cada vegada hi ha més persones que participen, per tota la xarxa, en temes de Nutrició i Dietètica, i l'activitat es tanta i tan compartida que ens hem animat a començar una iniciativa força comuna i atractiva a la blogesfera, es tracta dels "carnavals".

Què és un carnaval?
Són esdeveniments regulars temàtics que realitzen grups de blocs durant l'any.
Alguns exemples són: el carnaval de Biologia, el de Química, o el de Física...

Bases del carnaval:
  • Participació lliure, qualsevol persona amb un bloc pot participar (no ha de ser exclusiu de Nutrició o Dietètica).
  • Participació limitada a una entrada per bloc i edició, i d'acord amb la temàtica del carnaval.
  • L'esperit de l'esdeveniment no és competitiu, sinó parlar d'un tema comú des de diferents punts de vista.

La primera edició del carnaval de nutrició, comença el dia 1 de maig fins el dia 28 de Maig (Dia Nacional de la Nutrició). Podeu consultar la carta de presentació del Carnaval,aquí.
La temàtica de la primera edició és l’Educació Alimentària temàtica també del Dia Nacional de la Nutrició2012.

Jo he trobat molt interessant aquesta iniciativa i per aquest motiu us animo a que participeu  i ho comparteixo amb tots vosaltres, més informació aquí.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...