Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 24 de setembre de 2012

Taller en Família: Carmanyola Saludable


El proper dia 6 d'octubre organitzo juntament amb el Centre DAU l'activitat en família: 
La Carmanyola Saludable

Places molt limitades per rigorós ordre de matrícula!

Per a més informació i inscripcions contacteu amb el Centre DAU o bé a info@centredau.com

Descobreix Reus, camina i fes salut!

Del 22 al 30 de setembre se celebra a Catalunya la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Sota el lema “Mou-te en la direcció correcta”.
Reus en motiu d’aquesta iniciativa organitza, juntament amb Tretzesports:
Amb l’objectiu principal de potenciar un retrobament de la ciutadania amb la ciutat, la seva gent i el seu patrimoni cultural, en un entorn saludable i relaxat.
Inscriu-te a l’activitat que es durà a terme el diumenge 30 de setembre del 2012 a partir de les 9:30h, des del Mercat Central.

Mentre fas salut, redescobriràs la ciutat de Reus i et fixaràs amb detalls que potser mai t'has parat a mirar. Només cal que escullis entre l'itinerari de 4km i elde 9,5km i t’inscriguis aquí.

Recorda fer un esmorzar complet i saludable a casa i porta una ampolla d’aigua. Durant el recorregut l’organització repartirà una peça de fruita i podràs reomplir l’ampolla d’aigua a les fonts municipals.

Si t’ha agradat l’experiència aquí tens un mapa de rutes saludables a Reus amb recomanacions per passejar amb la seguretat d'estar realitzant activitat física que millorarà la salut, anima’t i inverteix en salut!
Hipòcrates deia: "el que s'utilitza es desenvolupa, el que no s'utilitza s'atrofia"
Sedentarisme:
El sedentarisme és la manca d'activitat física regular (menys de 30 minuts diaris d'exercici regular i menys de 3 dies a la setmana). La conducta sedentària és pròpia de la manera de viure, consumir i treballar en les societats avançades.

Saps si ets una persona sedentària?
Es considera que una persona és sedentària quan la seva despesa setmanal en activitat física no supera les 2000 calories i també ho és la persona que només fa una activitat setmanal de manera no repetitiva per la qual cosa s'ha vist que les estructures i funcions de l'organisme necessiten exercitar-se i estimular-se com a mínim cada dos dies. La manca d'exercici o sedentarisme disminueix la capacitat d'adaptació a qualsevol activitat física, fent que s'iniciï un cercle viciós.

Motius per dir no al sedentarisme:
Està comprovat que els estils de vida sedentaris constitueixen una de les 10 causes fonamentals de mortalitat, morbiditat i discapacitat; constituint el segon factor de risc més important d'una mala salut, després del tabaquisme. El sedentarisme duplica el risc de malaltia cardiovascular, de diabetis tipus II i d'obesitat, així mateix, augmenta la possibilitat de patir hipertensió arterial, osteoporosi, càncer de mama i còlon, entre d'altres.

dilluns, 10 de setembre de 2012

OMPLE LA CARMANYOLA ESCOLAR DE 20 MENÚS SALUDABLES

Els Dinars de Carmanyola són una bona opció per adolescents i adults en els àpats de fora de casa. No és un invent nou però cada dia esta més de moda. Si tens l'equipament adequant i l'espai només cal seguir les següents recomanacions per aconseguir una carmanyola saludable.

EL MENÚ

  • És important planificar el menú en base a les recomanacions d’una alimentació saludable, equilibrada, variada i suficient i posa-les en pràctica amb petites adaptacions o demanar consell al Dietista-Nutricionista.
  • El menú equilibrat en quantitat i varietat ha de presentar de 4 a 6 grups d’aliments (verdures, farinacis, proteics, oli d’oliva, fruita i/o làctics) i també cal utilitzar diferents tècniques de cocció per aportar varietat a la setmana.
CONSELLS CULINARIS 


  • A la carmanyola preparar plats únics complets que incloguin la mateixa varietat de grups d’aliments i adaptats a l’època de l’any facilita molt la vida del tupperista.
  • Condimentar les amanides just abans de consumir.
  • La pasta “al dente” evitarà que quedi passada al reescalfar-la.
  • Si el plat inclou ou aquest ha d'estar ben cuit.
  • Salar la carn després de posar-la al microones perquè no es ressequi.
  • Afegir suc de llimona al peix o la carn abans d’escalfar-los els farà més sucosos.
  • La carn sucosa o amb salsa és una bona opció per evitar que es ressequi o també podem utilitzar carns texturitzades com les hamburgueses o les mandonguilles per omplir els nostres tuppers.
RECOMANACIONS HIGIÈNIQUES 

  • Assegurar un bon estat de conservació fins a l’hora del seu consum.
  • Refrigerar el plat cuinat tapat hermèticament fins al moment de consum.
  • El transport serà en un envàs o bossa isotèrmica i s’escalfarà a més de 70ºC.
  • Menjar en un espai adequat evitant les taules de treball o pupitres per controlar contaminacions, si no tenim un lloc on poder menjar utilitzarem tovalloletes desinfectants i posarem la carmanyola sobre aquestes.
ELS ESTRIS 

  • Reutilitzar pots de vidre de 250g (si som prou responsables de no trencar-lo) per a les racions de sopes o gaspatxo o crema de verdures.
  • Si no disposem de microones per escalfar el menjar és millor optar per plats i/o entrepans freds.
MENÚS MENSUALS
Si vols garantir la varietat d'aliments i el compliment de les freqüències setmanals deixat aconsellar pel professional Dietista-Nutricionista que adaptarà els menús a les teves necessitats individuals.

A continuació la Marga Pradas del bloc l'hora del tupper ens ajuda a planificar un menú mensual de tupper amb les seves receptes d'exemple general, passa pel seu bloc i en trobaràs moltes més:

DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES
1a SETMANA Pastís de patata i carn de pollastre amb ceba i pebrot Llenties estofades amb verdures Truita de patates, ceba i carbassó Canelons d'espinacs i carn de vedella Amanida d'arròs amb tonyina, blat de moro, olives i tomàquets cherries
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
2a SETMANA Espaguetis al pesto amb espàrrecs verds i gambes Mongeta verda i patata amb carn de cavall arrebossada Amanida de cigrons Tortellinis de bolets amb salsa de roquefort Arròs de conill i carxofes
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
3a SETMANA Amanida freda de llenties, cranc, ceba i tomàquet Macarrons amb salsa bolonyesa (amb tomàquet, carn de vedella picada, pastanaga i ceba) Arròs tres delícies (pèsols, truita i permil dolç) Salmó a la planxa amb puré de patates i carbassó Bledes amb patates i fesols saltejats amb salsitxes
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
4a SETMANA Coca d'espinacs i verdures amb ensaladilla russa i ou dur Lasanya de verdures + mongetes blanques refregides amb all Saltat d'arròs, pollastre, bolets i alls tendres Mandonguilles amb sípia, patates i pastanagues baby Cintes d'espinacs amb salsa de puerros i pernil
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA

GUIA ESCOLAR
Si us interessa l'alimentació saludable us adjunto l'enllaç de la guia de la Generalitat de Catalunya on vaig col·laborar com a correctora amb el Grup de Treball per a l'Alimentació en la Gestació i la Infància de l'ACDN


Guia l'Alimentació Saludable a l'Etapa Escolar Editada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya 2012
BONA CARMANYOLA!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...