Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 19 de novembre de 2012

MENOPAUSA

La menopausa és el procés fisiològic de la dona després de l'última menstruació (entre els 45-55 anys) i en el qual tenen lloc canvis físics i emocionals que poden repercutir en la salut.
Canvis i alteracions en la menopausa:
  • El pes: augment de pes i redistribució del greix corporal en l'àrea abdominal.
  • Alteracions neurovegetatives: sufocacions, suors...
  • Complicacions genitourinàries: sequedat, picors, cistitis...
  • Pèrdua de teixit ossi: dolors articulars, osteoporosi...
  • Pell i cabell: pèrdua de cabell, augment arrugues i aparició de taques.
  • Desordres psíquics: malestar anímic, irritabilitat, ansietat i insomni.
  • Alteració de lípids en sangque augmenta el  risc de patir malalties cardiovasculars.

Recomanacions generals
  • Abandona el tabac
  • Modera el consum d'alcohol
  • Mou-te! (30-60 minuts al dia)

Recomanacions dietètiques i nutricionals
  • Controlar el pes i el greix corporal, pots demanar consell al professional Dietista-Nutricionista
  • Beure aigua per mantenir-nos hidratats
  • Augmentar la fibra de fruites, hortalisses, cereals integrals i llegums
  • Evitar els greixos saturats i trans
  • Canviar-los per greixos insaturats com l’oli d'oliva.
  • Potenciar la proteïna vegetal (llegums com la soja, els cereals, fruits secs)
  • Augmentar el calci
  • Assegurar la vitamina D
  • Controlar el sucre i la sal

La prevenció és molt important en la menopausa, cal iniciar el més aviat possible una alimentació adequada a la situació i evitar el sedentarisme. Si consolidem uns hàbits saludables ajudarem a prevenir i alleugerir alguns dels problemes freqüents en les últimes etapes de la vida.

dijous, 8 de novembre de 2012

LA TAPA A REUS: LA GANXET PINTXO

La Cambra de Comerç de Reus no para! i torna ha organitzar la GANXET PINTXO, la ruta de tapes dels nostre món de Reus. On participen els establiments de restauració amb les seves millors creacions gastronòmiques.

Història de la Tapa:
S'assegura que fou el Rei Alfons X "El Savi" qui va disposar que en les fondes no se servís vi si no era acompanyat d'alguna cosa de menjar, per minvar els efectes secundaris del vi.
En els inicis es comenta que la Tapa es dipositava sobre la boca de la gerra o got servit, de manera que "tapava" el recipient; d'aquí l'origen de la paraula, i servia per acompanyar la beguda i evitar que algun "visitant volador" caigués a la beguda.

En anteriors entrades en aquest bloc he parlat d'aquest esdeveniment  i voldria recuperar les següents RECOMANACIONS, si no volem engreixar-nos quan anem a fer unes "Tapes":
  • Escollir la versió “normal o petita” de les diferents preparacions 
  • Evitar les tapes fregides, arrebossades i/o amb salses 
  • Escollir les més lleugeres, preferentment amb vegetals o les de peix i/o marisc sense arrebossat, a la planxa o en esqueixada 
  • Anar amb compte amb la quantitat i, sobretot, amb la beguda amb la que s'acompanya. 
Un àpat desequilibrat pot no fer malbé l'alimentació diària si la resta de les preses compensen les mancances o excessos que aquest hagi pogut provocar i s'acompanyar la menja amb la Ruta a peu el més llarga possible!

Qualsevol dubte sempre pots demanar ajuda al professional Dietista – Nutricionista.

dilluns, 5 de novembre de 2012

NOVA VERSIÓ PIRÀMIDE ALIMENTACIÓ SALUDABLE

L'Agència de Salut Pública de Catalunya ha editat una nova versió de la famosa piràmide de l'alimentació saludable que s’emmiralla amb la nova piràmide de la Dieta Mediterrània de la Fundació Dieta Mediterrània, però amb algunes diferències per insistir en la importància de la freqüència de consum de fruita i d'hortalisses, de llegums i la d'un estil de vida saludable. Més informació aquí!
Les principals diferències que incorpora la versió actualitzada de la piràmide de l’alimentació saludable són:
  • La priorització de fruites i verdures, llegums i altres aliments rics en fibra a la base de la piràmide
  • L’èmfasi en les varietats de cereals integrals
  • La preferència pels làctics baixos en greix
  • La recomanació de dur a terme un estil de vida actiu, en el dia a dia i també en les activitats de lleure
  • La recomanació d’incloure preferentment aliments frescos, locals i de temporada, així com promoure el menjar a taula i amb moderació
Després d'observar atentament aquesta nova versió de la piràmide potser us pot sorprendre que apareixen les llegums en dos graons diferents (en el de consum diari i en el de consum setmanal), alguns dels motius són els següents:
  • Les llegums ens aporten hidrats de carboni complexes i proteïnes d'origen vegetal
  • En una freqüència de consum diària, poden utilitzar-se com a ingredient de primers plats o de guarnicions on abundin les verdures i hortalisses
  • En el consum amb freqüència setmanal (2-3 racions setmana) s’utilitzarien com a font de proteïnes, on les llegums són l'ingredient principal i cal complementant-lo amb cereals o derivats de cereals per poder obtenir, per combinació, unes proteïnes d'elevat valor biològic equivalents a les d'aliments d'origen animal
Podeu consultar més informació sobre piràmides alimentàries en una entrada anterior d'aquest bloc només cal clicar aquí
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...