Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 18 de febrer de 2013

EL MEU PES IDEAL

Quin és el meu pes ideal o pes perfecte?
Quants quilos he de baixar de pes per aconseguir-ho?

Comencem per definir alguns conceptes:
  • Pes: Força amb què la Terra atreu el nostre cos com a conseqüència del fenomen de la gravetat. Pes = massa x gravetatI el problema ve quan el valor de la gravetat canvia segons la latitud, segons l'altura, segons les masses circumdants i altres factors fent per exemple que el meu cos tingui un pes inferior a latituds baixes. A més a més quan designem el pes del nostre cos o fem amb el valor de la massa expressada en quilograms i no ho fem amb unitats de força com indica l’equació anterior.
    Elles pesen 70kg
Per tant parlem de quina massa compon el meu cos:
  • Massa magra: músculs, ossos, òrgans...
  • Massa grassa: greix. Recorda que el greix exerceix funcions essencials com per exemple constitueix un bon aïllant tèrmic, enforteix i protegeix les articulacions, nervis i òrgans vitals. Però és important saber quant greix tenim i on es localitza, per evitar la predisposició a certes malalties.
  • Aigua corporal: totalitat de l'aigua continguda en el cos, inclosa l'aigua intracel·lular i extracel·lular més la dels tractes gastrointestinal i genitourinari.
Si has llegit fins aquí encara et preguntes: Com puc calcular el meu pes ideal doncs? I jo et diré que no el busquis més, si no que busquis disminuir els riscos de salut relacionats amb el teu pes saben les següents dades:
  • Pes actual: utilitza una balança màxim un cop per setmana, ja que el pes pot variar molt durant el dia i per si sol no és un indicador 100% fiable.
  • Circumferència de cintura: amb una cinta mètrica mesura el diàmetre al voltant del melic. El greix corporal que s'acumula a l'àrea abdominal constitueix un risc de salut més que el greix corporal que s'acumula en l'àrea de les natges i de les cuixes, per això, la mesura de la teva cintura proporciona informació valuosa pel que fa al risc de desenvolupar malalties del cor, hipertensió arterial, colesterolalt, diabetis de tipus 2...
  • Índex de massa corporal, IMC: nombre que es deriva de relacionar pes amb alçada i resulta que com més alt sigui l’IMC major serà el risc de presentar malalties relacionades amb el pes, com ara les malalties cardiovasculars. L'IMC no diferencia la massa grassa de la massa muscular per tant dues persones poden tenir el mateix IMC amb diferent percentatge de greix corporal. És el cas d'un culturista, amb un gran desenvolupament de massa muscular i un baix percentatge de greix corporal que pot tenir el mateix IMC que una persona obesa. Per tant ens mancarà conèixer la següent dada: 
  • Bioimpedància: càlcul de greix corporal mitjançant l’estudi del comportament del corrent elèctric quan travessa fluids, cèl·lules i teixits del cos humà. El greix no condueix l’electricitat, en canvi l'aigua si la condueix, és a dir, com més resistència al pas de l'electricitat més greix. 
Oblida, doncs, el concepte de "pes ideal" o "pes perfecte" només és un ganxo habitual de les dietes miracle i en persones amb excés de pes se sap que és gairebé impossible aconseguir aquest mal anomenat "pes ideal". Centrat en l'objectiu d'aconseguir un pes corporal realista i en mantenir-lo, adoptant canvis permanents i que al mateix temps ens mantinguin satisfets.
Com dic als meus pacients: "Jo no vull esclaus a la meva consulta jo vull que siguis autònom i no depenguis de ningú a l'hora de decidir què, quant, com i on menjar de manera saludable i per sempre”.
I acompanyem-ho d'un estil de vida actiu!

diumenge, 3 de febrer de 2013

Dia Mundial Contra el Càncer


El 4 de febrer és el Dia Mundial Contra el Càncer i aquest any 2013, la Unió Internacional Contra el Càncer ha decidit trencar falsos mites que podem sentir i trobar al voltant d'aquesta malaltia.
Des d'aquest humil espai a la xarxa crec convenient trencar els següents mites que es relacionen amb l’alimentació:
  • Els microones causa càncer. FALS: Fins avui cap estudi científic ha demostrat que això sigui cert. En el cas de l'estil de vida si que hi ha una relació directa amb els hàbits poc saludables (fumar, beure, menjar de manera desequilibrada i fer menys exercici físic), la qual cosa sí que comporta un augment del risc de patir càncer.
  • Les herbes medicinals curen el càncer. FALS: Les herbes medicinals poden ajudar a portar millor la malaltia, però s'han d'acompanyar del tractament mèdic. Per curar el càncer és imprescindible seguir el tractament indicat, que és el que ha demostrat evidència científica. Si es pren alguna herba medicinal és important comentar-ho a l’especialista en oncologia ja que pot interaccionar amb alguns tractaments com és el cas de la quimioteràpia.


Actualment es desconeix exactament per què una persona desenvolupa càncer i una altra no. La recerca científica mostra que alguns factors de risc incrementen les possibilitats de desenvolupar càncer. Els més rellevants són els següents (cal recordar que tenir un o més d'aquests factors de risc no implica necessàriament que es desenvolupi càncer):
  • L’envelliment: La majoria de càncers es produeixen en persones majors de 65 anys.
  • Història familiar amb càncer: La majoria de càncers es desenvolupen per canvis (mutacions) en els gens. Que el càncer sigui un malaltia genètica no vol dir que tots els càncers siguin hereditaris, només ho són un 5-10%.
  • Tabac: El consum habitual del tabac així com l’exposició continuada al fum ambiental del tabac augmenten el risc de desenvolupar càncer.
  • Alcohol: El consum diari de més de dues unitats al dia en els homes i més d'una en les dones pot incrementar el risc de desenvolupar alguns tipus de càncer.
  • Exposició solar i/o també a llums per a bronzejar: sense cap tipus de protecció cutània poden produir l’envelliment prematur de la pell i causar lesions que podrien conduir a un càncer de pell.
  • Dieta inadequada, baixa activitat física, sobrepès: Les persones que porten una dieta pobra en fruites i vegetals i amb excés de greix d'origen animal, amb una activitat física insuficient o bé pateixen sobrepès, tenen un risc més elevat de desenvolupar càncer.
  • Virus i bacteris: com el del papil·loma, de l’hepatitis B o C, el virus que causa la sida o Helicobàcter pylori.
  • Hormones: poden augmentar el risc de desenvolupar càncer de mama, problemes cardíacs o embòlies.
  • Productes químics o altres substàncies: si no prenem les mesures de seguretat adequades tenim més risc de desenvolupar càncer.
  • Radiacions ionitzants: N’hi ha de dos tipus la radiació de baixa taxa de dosis (radiografies) i la radiació d'alta taxa de dosis (radioteràpia).
CODI EUROPEU CONTRA EL CÀNCER:Alguns càncers es poden evitar i la salut en general pot millorar si s’adopten hàbits de vida saludables.
  • No fumeu
  • Eviteu l'excés de pes
  • Feu activitat física regular
  • Consumiu diàriament fruites i verdures
  • Si consumiu alcohol, feu-ho moderadament
  • Eviteu l'exposició excessiva al sol
  • Respecteu estrictament les normes i les mesures preventives i de seguretat en relació amb l'exposició a substàncies cancerígenes
  • Seguiu els programes de detecció precoç
  • Participeu en els programes de vacunació dels virus que es relacionen amb el càncer

Invertir en salut, val la pena!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...