Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 15 de febrer de 2016

DISFÀGIA OROFARÍNGIA

Divendres 12 de febrer de 2016 vaig assistir al curs Abordatge multidisciplinari de la Disfàgia Orofaríngia i el primer que van recomanar és fer difusió d’aquest problema, doncs endavant!

Sabies que la deglució és un dels mecanismes neurològics més complexos del cos humà, i quan hi ha una dificultat parlem de disfàgia.
Qui pot patir de disfàgia?
  • Ancians. són el 45% de les persones d'aquest grup i aquest percentatge augmenta fins al 65% en el cas de les persones que viuen en clíniques o residències.
  • Persones amb accident cerebrovascular. són el 30% de les persones d'aquest grup
  • Esclerosi múltiple o malaltia de Parkinson
  • Pacients amb malaltia d'Alzheimer i depressions greus
  • Persones amb càncer de coll i boca
  • Infants amb afectació neurològica
  • I d’altres...
Que puc notar si pateixo disfàgia?
  • Tos o ennuegament en menjar, o immediatament després.
  • Canvis en la veu (veu humida o mullada).
  • Baveig, dificultat per al control de la saliva.
  • Dificultat per a la formació del bolus de l’aliment i el maneig del menjar a la boca.
  • Empassar el menjar en petites quantitats, a poc a poc. Residus a la boca post deglució.
  • Sensació de retenció d'aliment a la faringe i necessitat de fer diverses deglucions.
  • Estossec. (Carraspeo)
  • Emprar excessiu temps per menjar.
  • Pèrdua de pes progressiva (Per desnutrició i deshidratació).
  • Infeccions respiratòries de repetició.
Què pot passar si no es tracta?
Potser es pensi que la disfàgia pot ser molesta només a l'hora d'ingerir aliment, però va més enllà de la simple molèstia i pot tenir greus conseqüències com:
  • Ennuegaments greus.
  • Infeccions respiratòries reiterades o greus
  • Desnutrició o deshidratació causada per la por a menjar o beure
La detecció i el tractament requereix de diferents professionals, en el meu cas com a Dietista-Nutricionista et puc aconsellar sobre quins aliments són els més fàcils d'empassar, com preparar-los perquè resultin saborosos, com aconseguir una dieta equilibrada enriquint els menjars, perquè en menys volum l’aportació de nutrients sigui òptim. També aconsellar quins aliments cal evitar per prevenir riscos.

dimecres, 3 de febrer de 2016

Dia Mundial Càncer 2016

Què puc fer per prevenir el càncer?

Els canvis en la nostra forma de vida fan que cada vegada més persones de tot el món estiguin exposades als factors de risc del càncer, com el tabac, les dietes poc saludables i el sedentarisme. El primer pas efectiu per a la prevenció d'aquesta malaltia és educar i informar les persones i a les comunitats sobre la relació entre el estil de vida i el risc de càncer.
#WorldCancerDay
 Per aquest motiu et proposo iniciar o continuar les següents mesures i hàbits de vida saludables per a la prevenció del càncer:
  1. No fumar. Gairebé el 40 per cent de tots els càncers que es diagnostiquen es relacionen amb el tabac.
  2. Evitar l'obesitat a partir d'una alimentació saludable, limitant el consum de greixos d'origen animal i els sucres. El sobrepès és la segona causa prevenible de desenvolupament del càncer i és el responsable d'almenys un 15% de les morts en pacients oncològics.
  3. Fer activitat física. És aconsellable realitzar 30 minuts d'exercici un mínim de tres vegades per setmana. Hi ha una relació entre l'activitat física i la reducció del càncer de còlon, de mama, úter, esòfag, ronyó i vesícula biliar.
  4. Augmentar el consum de fruita, verdures i hortalisses. L'OMS recomana la fórmula d’un mínim de "Cinc al dia" (per exemple: 2 racions de fruita i 3 de verdures o hortalisses al dia).
  5. Si beus alcohol, disminueix el consum i evita que sigui diari (el vi i la cervesa també són begudes alcohòliques).

dilluns, 1 de febrer de 2016

PERQUÈ FRACASSEN LES DIETES?

Vas començar una dieta després de les vacances i ja has fracassat?
Perquè sempre et passa el mateix?
Un dels principals problemes és precisament la paraula "Dieta". Quan sentim parlar de dieta ho associem a una connotació negativa, com per exemple a sacrifici, menjar només amanida verda i pollastre a la planxa, tancar-se a casa i no tenir vida social, avorriment, monotonia, gana, ansietat ... qui vol passar per tot això?
I el pitjor de tot això, la majoria de vegades que es comença una dieta es creu que al final hi haurà un fracàs, de manera que ja estem condicionats a fracassar.
Tot això ha passat per seguir les dietes de “calaix” o les dietes sense valoració personalitzada, sense diagnòstic, o sense tenir en compte les emocions, les costums, els gustos... o encara pitjor el mètode o guru de moda.
Sabem que qualsevol restricció d’aliments farà que el pes baixi, això és cert, però també hem de saber que igual que baixem el pes, el nostre cos intentarà recuperar-lo i pujar de nou encara que faci anys que ho hàgim aconseguit.
A més de vegades preferim pagar diners en comptes d'esforçar-nos per guanyar salut i escoltar els professionals que eduquem a "aprendre a menjar" i canviar l’"estil de vida", per tenir salut a llarg termini, no ho volem sentir.
Cal deixar de banda els resultats a curt termini basats en el pes i començar a fixar-nos en un objectiu més saludable com és el canvi d'hàbits a llarg termini.
Instaurant nous hàbits que puguin ser mantinguts en el temps i com ho fem? Doncs ensenyant a sortejar tots els obstacles que ens trobem cada dia i en diferents àmbits, buscant nous sabors i aliments atractius. Menjar també és plaer i els dietistes - nutricionistes que treballem per millorar la salut, reeducar hàbits i ensenyar que no es tracta de prohibir sinó més aviat d'ensenyar, ho sabem. 
Sabem que, el que hem de fer no és començar una dieta que acabarem algun dia, sinó el que hem de fer és començar un estil de vida saludable que duri per sempre.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...