Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 10 de setembre de 2012

OMPLE LA CARMANYOLA ESCOLAR DE 20 MENÚS SALUDABLES

Els Dinars de Carmanyola són una bona opció per adolescents i adults en els àpats de fora de casa. No és un invent nou però cada dia esta més de moda. Si tens l'equipament adequant i l'espai només cal seguir les següents recomanacions per aconseguir una carmanyola saludable.

EL MENÚ

  • És important planificar el menú en base a les recomanacions d’una alimentació saludable, equilibrada, variada i suficient i posa-les en pràctica amb petites adaptacions o demanar consell al Dietista-Nutricionista.
  • El menú equilibrat en quantitat i varietat ha de presentar de 4 a 6 grups d’aliments (verdures, farinacis, proteics, oli d’oliva, fruita i/o làctics) i també cal utilitzar diferents tècniques de cocció per aportar varietat a la setmana.
CONSELLS CULINARIS 


  • A la carmanyola preparar plats únics complets que incloguin la mateixa varietat de grups d’aliments i adaptats a l’època de l’any facilita molt la vida del tupperista.
  • Condimentar les amanides just abans de consumir.
  • La pasta “al dente” evitarà que quedi passada al reescalfar-la.
  • Si el plat inclou ou aquest ha d'estar ben cuit.
  • Salar la carn després de posar-la al microones perquè no es ressequi.
  • Afegir suc de llimona al peix o la carn abans d’escalfar-los els farà més sucosos.
  • La carn sucosa o amb salsa és una bona opció per evitar que es ressequi o també podem utilitzar carns texturitzades com les hamburgueses o les mandonguilles per omplir els nostres tuppers.
RECOMANACIONS HIGIÈNIQUES 

  • Assegurar un bon estat de conservació fins a l’hora del seu consum.
  • Refrigerar el plat cuinat tapat hermèticament fins al moment de consum.
  • El transport serà en un envàs o bossa isotèrmica i s’escalfarà a més de 70ºC.
  • Menjar en un espai adequat evitant les taules de treball o pupitres per controlar contaminacions, si no tenim un lloc on poder menjar utilitzarem tovalloletes desinfectants i posarem la carmanyola sobre aquestes.
ELS ESTRIS 

  • Reutilitzar pots de vidre de 250g (si som prou responsables de no trencar-lo) per a les racions de sopes o gaspatxo o crema de verdures.
  • Si no disposem de microones per escalfar el menjar és millor optar per plats i/o entrepans freds.
MENÚS MENSUALS
Si vols garantir la varietat d'aliments i el compliment de les freqüències setmanals deixat aconsellar pel professional Dietista-Nutricionista que adaptarà els menús a les teves necessitats individuals.

A continuació la Marga Pradas del bloc l'hora del tupper ens ajuda a planificar un menú mensual de tupper amb les seves receptes d'exemple general, passa pel seu bloc i en trobaràs moltes més:

DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES
1a SETMANA Pastís de patata i carn de pollastre amb ceba i pebrot Llenties estofades amb verdures Truita de patates, ceba i carbassó Canelons d'espinacs i carn de vedella Amanida d'arròs amb tonyina, blat de moro, olives i tomàquets cherries
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
2a SETMANA Espaguetis al pesto amb espàrrecs verds i gambes Mongeta verda i patata amb carn de cavall arrebossada Amanida de cigrons Tortellinis de bolets amb salsa de roquefort Arròs de conill i carxofes
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
3a SETMANA Amanida freda de llenties, cranc, ceba i tomàquet Macarrons amb salsa bolonyesa (amb tomàquet, carn de vedella picada, pastanaga i ceba) Arròs tres delícies (pèsols, truita i permil dolç) Salmó a la planxa amb puré de patates i carbassó Bledes amb patates i fesols saltejats amb salsitxes
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA
4a SETMANA Coca d'espinacs i verdures amb ensaladilla russa i ou dur Lasanya de verdures + mongetes blanques refregides amb all Saltat d'arròs, pollastre, bolets i alls tendres Mandonguilles amb sípia, patates i pastanagues baby Cintes d'espinacs amb salsa de puerros i pernil
FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA FRUITA, PA I AIGUA

GUIA ESCOLAR
Si us interessa l'alimentació saludable us adjunto l'enllaç de la guia de la Generalitat de Catalunya on vaig col·laborar com a correctora amb el Grup de Treball per a l'Alimentació en la Gestació i la Infància de l'ACDN


Guia l'Alimentació Saludable a l'Etapa Escolar Editada per l’Agència de Salut Pública de Catalunya 2012
BONA CARMANYOLA!!!

2 comentaris:

  1. Hola Rosa, tot i que per ara el meu petit és queda a menjar a l'escola, i no faig carmanyoles em sembla molt interessant el teu post. Jo sóc infermera, i vaig estudiar un cicle formatiu de grau superior de dietètica, es a dir que estic molt sensibilitzada amb el tema, i aprendre d'una professional del tema, serà interessant... Però realment t'acabo de descobrir a través de STIC 2012, et volia felicitar, i dir-te que ja tens una seguidora més. Petons de Gemma, de http://pelplaerdecuinar.blogspot.com.es

    ResponElimina
  2. Gràcies Gemma! el teu suport és un punt més per continuar esforçant-me dia a dia.

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...