Acreditació web d'interès sanitari

dijous, 17 juliol de 2014

Desinformació i Mites: La fruita

Actualment vivim en l'era de la informació, disposem de molts recursos per tal de conèixer allò que ens interessa. Ens connectem a internet i un gran ventall de possibilitats de recerca estan al nostre abast, engeguem la televisió i escoltem atentament allò que ens diuen... 
Tenir a l'abast tota aquesta informació no sempre es tradueix en quelcom positiu, ja que totes les afirmacions que circulen no són fiables, no podem creure sense que existeixi constatació científica tot allò que està escrit o allò que em sentit.
Malauradament existeix molta informació envers a la alimentació i conseqüentment al consum de fruites. Malgrat això podem afirmar que molta d'aquesta informació és tan sols un mite, fal·làcies o falses creences.

“La fruita després dels àpats és dolenta”

Realment ens creiem aquesta afirmació?
La resposta ha de ser negativa. No, no ens la creiem.

http://www.foodnetwork.com/
La fruita no és millor ni pitjor abans o després dels àpats. El que es millor es prendre un mínim de 2 o 3 racions de fruita al dia, indiferentment de l'ordre de pressa.

Si volem prendre-la abans de menjar ens aportarà els mateixos nutrients i una sensació de plenitud pel seu alt contingut en fibra. Per tant, el dinar o sopar podria ser menys copiós i la sensació de sacietat podria arribar abans.

Si volem prendre-la desprès de menjar ens aportarà el mateixos nutrients, la satisfacció de prendre quelcom dolç desprès de l'àpat i és un costum arrelat a la nostra cultura Mediterrània.

També cal indicar que la fruita no fermenta per exemple si la consumim després dels àpats, com ens expliquen algunes fonts d'informació.
La fruita es mastega prèviament a la boca i després arriba a l'estómac on es barreja amb els sucs gàstrics i la resta d'aliments ingerits. No existeixen compartiments on cada aliment es digereix en funció a l'ordre de la pressa. Val a dir, que no per ingerir-la al final de l'àpat quedarà en la part superior de l'estómac. En el cas puntual de persones amb males digestions després del consum de fruites, caldria consultar amb un/a especialista en alimentació, el dietista-nutricionista, per a que estudiï la situació i valori el cas de manera personalitzada.

Fem una cerca a la web de PUBMED:
La Fruita després dels àpats és dolenta
Cerca: (("fruit"[MeSH Terms] OR "fruit"[All Fields]) OR ("fruit"[MeSH Terms] OR "fruit"[All Fields] OR "fruits"[All Fields])) AND after[All Fields] AND (meal[All Fields] OR meals[All Fields]) AND "humans"[MeSH Terms]
0 Estudis trobats en 5.400 revistes biomèdiques de tot el món.

Recordem que 1,7 milions (2,8%) de les morts a tot el món són atribuïbles al baix consum de fruites i hortalisses.

Per tant, dubta, sigues crític, assegurat d'obtenir informació fiable i consumir fruita cada dia.

Escrit per l'alumna en pràctiques (CFGS Dietètica i nutrició 2013/14): Maria Verdià

dimarts, 8 juliol de 2014

COM ORGANITZAR LA NEVERA?

En moltes ocasions trobem que no sabem com col·locar els aliments a la nevera?
Et resulta dificultós tindre-la ordenada? 
Habitualment tens productes fets malbé o caducats i ens en adonem quan ja es tard?

Compte perquè existeixen moltes toxiinfeccions alimentaries provinents de la contaminació creuada que es produeix a la nevera. Al interior d'aquest electrodomèstic s'emmagatzemen productes amb característiques molt diferents. Per exemple observem un possible risc alimentari: col·locar un plat de carn crua (amb el líquid que desprèn) en un compartiment superior d'un plant de carn cuinada, existeix el risc que degoti la carn crua sobre la carn cuinada llesta per a ser consumida. En aquest cas caldria tapar i separar adequadament cada producte.

Què podem fer per evitar aquestes problemàtiques?
En primer lloc hem de saber que la nevera no refrigera per igual tot l'espai, depenent de la zona hi ha una temperatura més elevada o una temperatura més baixa. Dividim la nevera un quatre zones:
  • La porta: es tracta del espai que s'obre constantment i per tant conserva menys el fred, aleshores hem de col·locar aquells aliments que tot i necessitar refrigeració amb aquesta temperatura ja es conserven bé com són les salses, begudes, ous...
  • Calaixos: tenen la temperatura ideal per a conservar fruites i verdures. Les altes temperatures poden deteriorar aquests aliments. Actualment alguns frigorífics disposen de calaixos específics per a la carn i al peix.
  •  Part central i superior: Acostumen a tenir 4 o 5ºC i són ideals per a productes cuinats, dolços, làctics, embotits i aquells productes que a l'etiqueta llegim “un cop oberts, conservar-se en fred”
  • Sobre el calaix de les verdures: és la zona més freda de la nevera i per tant aquí hi van els productes amb més facilitat de fer-se malbé com són la carn i el peix.

El congelador es recomana que mantingui una temperatura de -16º a -18º. Cal emmagatzemar-los evitant envasos de cartró per facilitar la congelació i la lliure circulació del aire.

Font: https://www.civiclub.org/es/blog/c/buenos-habitos/sabes-ordenar-tu-nevera-159

Cal conservar tots els aliments en refrigeració?
Existeixen aliments que no presenten cap dubte a l’hora de desar-los als armaris com per exemple:  les conserves, pastes, farines. Popularment es creu que els vegetals es conserven millor a la nevera. És realment cert? Alguns aliments si i altres no. El tomàquet es conserva millor a temperatura ambient perquè el fred danya les seves membranes. Les patates, cebes i alls també duren més fora de la nevera en un ambient fosc i sec.
Les fruites com el plàtan, la pinya o les fruites tropicals també es recomana deixar-les fora de la nevera, ja que les baixes temperatures inactiven els enzims responsables de la seva maduració.
Escrit per l'alumna en pràctiques (CFGS Dietètica i nutrició 2013/14): Maria Verdià

dilluns, 9 juny de 2014

ALIMENTACIÓ CONSCIENT

Estàs preocupada o preocupat pel teu pes?
I sabies que donar més atenció al que es menja, i no menys, podria ajudar-te a evitar menjar en excés?

Aquesta és la conclusió d'un informe publicat a la revista American Journal of Clinical Nutrition, on un equip de la Universitat de Birmingham al Regne Unit va cercar, en la literatura mèdica, estudis que han analitzat com la nostra atenció i la memòria afecten en la ingesta total d'aliments (on es compara els àpats realitzats amb i sense televisió, per exemple)

Per què practicar l'alimentació conscient?
Perquè al estar distret o no donar prou atenció a un dinar tendim a menjar més en aquest àpat.
Perquè a més a més, prestar atenció a un dinar està vinculat a menjar menys en el futur.
És a dir, disminuir la velocitat i assaborir l'àpat pot ajudar a controlar la ingesta actual i futura.

Com s'expliquen aquestes situacions?
La fam i la gana no és l'únic estímul que influeix en la quantitat que mengem durant el dia, l'atenció i la memòria també juguen un paper important. Per exemple, després de començar a menjar, es triga 20 minuts més o menys abans que el cervell comenci a enviar la senyal de "estic ple" o "No tinc gana" senyals que apaguen la gana. Si estem accelerats o no donem prou atenció, és fàcil ingerir moltes més calories de les que necessitem en 20 minuts.
A més si no som conscients del que està passant a la boca, i no processem aquesta informació, això vol dir que NO s'emmagatzema en el banc de memòria i sense un record d'haver menjat, som més propensos a menjar de nou abans de temps comparat amb menjar amb una atenció plena.

El menjar conscient és l'aplicació d'un enfocament més ampli de filosofia de vida, es tracta de ser plenament conscients del que està succeint en aquest moment dins i al voltant nostre. Practiquem l'atenció plena durant qualsevol activitat del nostre dia a dia, inclús en l'alimentació diària.

Com aplicar l'alimentació conscient?
  • Donar o prestar atenció inclou: notar els colors, olors, sabors i textures dels aliments. També significa desfer-se de les distraccions com la televisió o llegir o treballar a l'ordinador en el moment de l'àpat.
  • Començar gradualment, per exemple fer un àpat al dia o a la setmana de manera més lenta, i amb més atenció.
  • Programar en un temporitzador 20 minuts, i consumir aquest temps per menjar un àpat adequat a les necessitats (consulta el teu Dietista-Nutricionista per a calcular-les)
  • Intentar menjar amb la mà no dominant per acostar-nos el menjar a la boca.
  • Agafar petites mossegades i mastegar bé.

Recorda: Abans d'obrir la nevera o el rebost, respirar fons i preguntar-te: "Estic realment famolenc?" Si la resposta és no ves a caminar o llegir.
Practica l'alimentació conscient i posa atenció al que t'estàs posant a la boca, deixat ajudar per un Dietista-Nutricionista i podràs gaudir dels aliments i els àpats més plenament sense preocupar-te pel teu pes.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...