Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 15 setembre de 2014

Cuina, Dietoteràpia i Càncer

Novetat!, inscripcions obertes al: 
Curs de Cuina, Dietoteràpia i Càncer (6 hores)
Dimarts de 18:30h a 20h del 21 d'octubre a l'11 de novembre
Docent:  Rosa Baró Vilà
Lloc: Centre Cívic Ponent. Avinguda dels Països Catalans, 106
Tel. 977 010 044

Vols conèixer la relació de l'alimentació i el càncer?, les pautes i els hàbits abans, durant i després del càncer? 
Aprendrem i cuinarem l'alimentació saludable que és fonamental per una bona salut i una bona qualitat de vida en la prevenció i el tractament del càncer.

Inscripcions: del 15 al 26 de setembre, virtualment a http://centrescivics.reus.cat/node/6232 o presencialment als centres cívics de 9:00 a 13:00 i de 16:00 a 20:00h. 
Preu: 31,80€ (inclòs sessió de cuina)
Curs Cuina, Dietoteràpia i Càncer

dijous, 14 agost de 2014

BARBACOA SALUDABLE

Cuinar i rostir a la barbacoa o graella és una pràctica més típica a l'estiu, sempre que la climatologia ho permeti. És un tipus de cuina més festiu o organitzat en una festa i per no espatllar-la a continuació trobaràs 5 consells per a fer una barbacoa saludable a més a més de recordar-te que tinguis especial atenció a no cremar excessivament els aliments.

  1. Higiene. Netegem bé la graella, evitem l'acumulació i la transferència de carbonitzat de la graella al menjar. Servim els aliments cuits en plats nets, diferents als plats utilitzats per als aliments en cru evitarem riscos de patir possibles toxiinfeccions alimentàries.
  2. Equilibri. Augmentem la ració de verdures i fruites elaborant brotxetes combinant carns i verdures o peix i fruites. Per exemple: Carabassó, ceba, tomàquet, espàrrecs, pebrots (vermell, verd o groc), xampinyons, pinya, mango, taronja, pomelo...
  3. Hidratació. Controlem les begudes alcohòliques, si beus fer-ho amb moderació, i evitem les begudes ensucrades. Servim diverses gerres de llimonada casolana sense sucre amb unes fulles de menta i molt gel, són molt més refrescants i baixes en calories, a més de saludables.
  4. Innovació. Siguem creatius inventant noves, gustoses i acolorides broquetes. Els pinxos són més fàcils de servir i permeten preparar diversos aliments com hortalisses i fruites fresques intercalades entre si. D'aquesta manera aconseguirem una barbacoa més original, completa i equilibrada.
  5. SalutExposar la carn i el peix, rics en proteïnes, a altes temperatures i a les flames genera amines heterocícliques, i quan les gotes de greix cremen el fum resultant genera hidrocarburs aromàtics policíclics. Aquests dos grups de productes químics s'han relacionat amb diversos tipus de càncer, més en concret de còlon, pàncrees i pròstata. Com podem reduir la formació de compostos cancerigens? (amines heterocícliques i hidrocarburs aromàtics policíclics): 
  • Evitar exposar la carn directament a la flama. Podem utilitzar un paper d'alumini perforat damunt la graella. 
  • Reduir el temps de cocció o cuinar durant més temps a una temperatura inferior. 
  • Eliminar abans de menjar les parts de l'aliment carbonitzades i ennegrides. 
  • Tenir una ampolla d'esprai plena d'aigua a la mà per controlar els esquitxos de greix. 
  • Marinar els aliments abans de cuinar limita la formació de carcinògens potencials mentre és rosteixen. Adobar la carn amb elements antioxidants com herbes aromàtiques i espècies.

Possible opció saludable:
Comença per una amanida ben completa per omplir i reduir la gana. D'aquesta manera equilibrem la barbacoa amb una bona dosi de vegetals, fibra, aigua, vitamines i minerals.
Per a una barbacoa segura que no perjudiqui la salut el més important és saber triar bé els aliments utilitzant no sempre carns vermelles (riques en greixos saturats) com les llonganisses (salsitxes), les costelles o l'entrecot / bistec, podem combinar amb carn magra com el pollastre, el gall dindi, el conill, el llom de porc, o el peix o marisc variats, que aporten proteïnes i àcids grassos omega 3, servits juntament amb verdures, hortalisses i fruites.
Redueix les salses, els aliments cuinats en una barbacoa ja tenen un gust especial si estan preparats al punt. No hi ha necessitat d'afegir més salses a la dieta del dia. Aprofita les espècies naturals o la llimona natural que són més saludables per al nostre organisme.
Acabem o comencem amb activitats de lleure a l'aire lliure per compartir amb familiars i amics.
Com són les teves barbacoes?, pots compartir les teves idees a continuació...

dijous, 17 juliol de 2014

Desinformació i Mites: La fruita

Actualment vivim en l'era de la informació, disposem de molts recursos per tal de conèixer allò que ens interessa. Ens connectem a internet i un gran ventall de possibilitats de recerca estan al nostre abast, engeguem la televisió i escoltem atentament allò que ens diuen... 
Tenir a l'abast tota aquesta informació no sempre es tradueix en quelcom positiu, ja que totes les afirmacions que circulen no són fiables, no podem creure sense que existeixi constatació científica tot allò que està escrit o allò que em sentit.
Malauradament existeix molta informació envers a la alimentació i conseqüentment al consum de fruites. Malgrat això podem afirmar que molta d'aquesta informació és tan sols un mite, fal·làcies o falses creences.

“La fruita després dels àpats és dolenta”

Realment ens creiem aquesta afirmació?
La resposta ha de ser negativa. No, no ens la creiem.

http://www.foodnetwork.com/
La fruita no és millor ni pitjor abans o després dels àpats. El que es millor es prendre un mínim de 2 o 3 racions de fruita al dia, indiferentment de l'ordre de pressa.

Si volem prendre-la abans de menjar ens aportarà els mateixos nutrients i una sensació de plenitud pel seu alt contingut en fibra. Per tant, el dinar o sopar podria ser menys copiós i la sensació de sacietat podria arribar abans.

Si volem prendre-la desprès de menjar ens aportarà el mateixos nutrients, la satisfacció de prendre quelcom dolç desprès de l'àpat i és un costum arrelat a la nostra cultura Mediterrània.

També cal indicar que la fruita no fermenta per exemple si la consumim després dels àpats, com ens expliquen algunes fonts d'informació.
La fruita es mastega prèviament a la boca i després arriba a l'estómac on es barreja amb els sucs gàstrics i la resta d'aliments ingerits. No existeixen compartiments on cada aliment es digereix en funció a l'ordre de la pressa. Val a dir, que no per ingerir-la al final de l'àpat quedarà en la part superior de l'estómac. En el cas puntual de persones amb males digestions després del consum de fruites, caldria consultar amb un/a especialista en alimentació, el dietista-nutricionista, per a que estudiï la situació i valori el cas de manera personalitzada.

Fem una cerca a la web de PUBMED:
La Fruita després dels àpats és dolenta
Cerca: (("fruit"[MeSH Terms] OR "fruit"[All Fields]) OR ("fruit"[MeSH Terms] OR "fruit"[All Fields] OR "fruits"[All Fields])) AND after[All Fields] AND (meal[All Fields] OR meals[All Fields]) AND "humans"[MeSH Terms]
0 Estudis trobats en 5.400 revistes biomèdiques de tot el món.

Recordem que 1,7 milions (2,8%) de les morts a tot el món són atribuïbles al baix consum de fruites i hortalisses.

Per tant, dubta, sigues crític, assegurat d'obtenir informació fiable i consumir fruita cada dia.

Escrit per l'alumna en pràctiques (CFGS Dietètica i nutrició 2013/14): Maria Verdià
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...