Acreditació web d'interès sanitari

dilluns, 18 febrer de 2013

EL MEU PES IDEAL

Quin és el meu pes ideal o pes perfecte?
Quants quilos he de baixar de pes per aconseguir-ho?

Comencem per definir alguns conceptes:
  • Pes: Força amb què la Terra atreu el nostre cos com a conseqüència del fenomen de la gravetat. Pes = massa x gravetatI el problema ve quan el valor de la gravetat canvia segons la latitud, segons l'altura, segons les masses circumdants i altres factors fent per exemple que el meu cos tingui un pes inferior a latituds baixes. A més a més quan designem el pes del nostre cos o fem amb el valor de la massa expressada en quilograms i no ho fem amb unitats de força com indica l’equació anterior.
    Elles pesen 70kg
Per tant parlem de quina massa compon el meu cos:
  • Massa magra: músculs, ossos, òrgans...
  • Massa grassa: greix. Recorda que el greix exerceix funcions essencials com per exemple constitueix un bon aïllant tèrmic, enforteix i protegeix les articulacions, nervis i òrgans vitals. Però és important saber quant greix tenim i on es localitza, per evitar la predisposició a certes malalties.
  • Aigua corporal: totalitat de l'aigua continguda en el cos, inclosa l'aigua intracel·lular i extracel·lular més la dels tractes gastrointestinal i genitourinari.
Si has llegit fins aquí encara et preguntes: Com puc calcular el meu pes ideal doncs? I jo et diré que no el busquis més, si no que busquis disminuir els riscos de salut relacionats amb el teu pes saben les següents dades:
  • Pes actual: utilitza una balança màxim un cop per setmana, ja que el pes pot variar molt durant el dia i per si sol no és un indicador 100% fiable.
  • Circumferència de cintura: amb una cinta mètrica mesura el diàmetre al voltant del melic. El greix corporal que s'acumula a l'àrea abdominal constitueix un risc de salut més que el greix corporal que s'acumula en l'àrea de les natges i de les cuixes, per això, la mesura de la teva cintura proporciona informació valuosa pel que fa al risc de desenvolupar malalties del cor, hipertensió arterial, colesterolalt, diabetis de tipus 2...
  • Índex de massa corporal, IMC: nombre que es deriva de relacionar pes amb alçada i resulta que com més alt sigui l’IMC major serà el risc de presentar malalties relacionades amb el pes, com ara les malalties cardiovasculars. L'IMC no diferencia la massa grassa de la massa muscular per tant dues persones poden tenir el mateix IMC amb diferent percentatge de greix corporal. És el cas d'un culturista, amb un gran desenvolupament de massa muscular i un baix percentatge de greix corporal que pot tenir el mateix IMC que una persona obesa. Per tant ens mancarà conèixer la següent dada: 
  • Bioimpedància: càlcul de greix corporal mitjançant l’estudi del comportament del corrent elèctric quan travessa fluids, cèl·lules i teixits del cos humà. El greix no condueix l’electricitat, en canvi l'aigua si la condueix, és a dir, com més resistència al pas de l'electricitat més greix. 
Oblida, doncs, el concepte de "pes ideal" o "pes perfecte" només és un ganxo habitual de les dietes miracle i en persones amb excés de pes se sap que és gairebé impossible aconseguir aquest mal anomenat "pes ideal". Centrat en l'objectiu d'aconseguir un pes corporal realista i en mantenir-lo, adoptant canvis permanents i que al mateix temps ens mantinguin satisfets.
Com dic als meus pacients: "Jo no vull esclaus a la meva consulta jo vull que siguis autònom i no depenguis de ningú a l'hora de decidir què, quant, com i on menjar de manera saludable i per sempre”.
I acompanyem-ho d'un estil de vida actiu!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...