L’alimentació saludable en l’etapa escolar. Edició 2020

Dimarts 30 de juny, L'Agència de Salut Pública de Catalunya, ASPCAT, va presentar la nova edició de la guia de l'alimentació saludable de l'etapa escolar en edició 2020.
Aquesta vegada es va fer un webinar per motius de seguretat per la Covid19, podreu veure el webinar en aquest enllaç: http://salutpublica.gencat.cat/ca/detalls/Article/documentacio-del-webinar

Una guia molt completa  en la que s'han actualitzat tant recomanacions alimentàries i dietètiques per als infants, com aspectes vinculats a la sostenibilitat mediambiental de l'alimentació. La guia facilita informació, eines i recursos a les famílies, centres educatius i als serveis de restauració escolar per tal de preparar acuradament les planificacions dels àpats i alhora promoure hàbits alimentaris saludables i sostenibles entre la població infantil.
Resum dels 10 punts clau:
  1. En línia amb els Objectius de desenvolupament sostenible, per reduir l'impacte ambiental associat al consum d'aliments:
    • La recomanació d'utilitzar aliments frescos o mínimament processats, de temporada, de producció local i de venda de proximitat.
    • La importància de reduir el malbaratament d'aliments i de la reducció de residus plàstics.
  2. Noves freqüències d'aliments al menjador escolar.
    • S'han consensuat noves freqüències d'aliments per als menús del menjador escolar, augmentant la presència de llegums i hortalisses i reduint la de carns.
  3. Incorporació dels missatges de la guia “Petits canvis per menjar millor”:
    • més fruita i hortalisses, llegums i fruita seca.
    • canviar a integrals, aigua i oli d’oliva verge.
    • menys sal, sucres, carns (sobretot vermelles i processades) i aliments ultraprocessats.
  4. Recomanacions per als menús a l'escola.
    • S'han ampliat i actualitzat un seguit de recomanacions per millorar la qualitat de les programacions de menús que se serveixen a l'escola.
  5. Menús per a situacions especials i d'atenció a la diversitat
    • Es descriuen i s'aborden les principals situacions que requereixen menús adaptats: per motius de salut (al·lèrgies, celiaquia...) o per motius ètics o religiosos (sense carn de porc, sense aliments d'origen animal) i es faciliten exemples.
  6. L'aprenentatge d'hàbits alimentaris en l'etapa escolar.
    • Es dóna gran protagonisme al moment dels àpats en general, al paper de l'entorn familiar o àpats en família i a l'espai del menjador i temps del migdia a l'escola en concret, com a transmissors de valors i hàbits.
  7. Es destaca el protagonisme dels infants en la participació del procés alimentari, a casa i a l'escola, com a estratègia en l'adquisició de bons hàbits.
  8. Inclusió d'exemples de programacions de menús i suggeriments culinaris.
    • S'han incorporat nous exemples de programacions de menús mensuals de tres i cinc dies per a les temporades de fred i de calor, així com per a menús adaptats (sense gluten, vegetarians, etc.) i suggeriments culinaris per a ambdues temporades.
  9. Altres documents sobre alimentació infantil de l’ASPCAT
    • S'inclouen apartats amb informació actualitzada d'altres documents de l'ASPCAT que aborden aspectes diversos de l'alimentació infantil i l'etapa escolar: pícnics en les sortides escolars, festes infantils, carmanyoles per portar a l'escola, etc.
  10. L'activitat física en l'etapa escolar.
    • S'han incorporat més idees i propostes per ajudar a augmentar l'activitat física diària, tant a l'entorn familiar com escolar.

Comentaris