Obesitat Infantil, ajudarà la regulació de la publicitat?

Potser has escoltat o vist la notícia del ministre de Consum, Alberto Garzón, que ha anunciat la regulació, a través d'un reial decret, de l'emissió de publicitat d'aliments i begudes no saludables quan es dirigeixi al públic infantil i adolescent.

Obesitat Infantil
Actualment el sistema és "d'autoregulació" i de l'any 2005 com sabem és més que "insuficient", perquè entre d'altres les dades de sobrepès i obesitat que afecten els nens i nenes cada vegada creix més, (per suposat que la publicitat és una de les causes n'hi ha moltes més!).
Consum opta per un marc regulador mínim per seguir les recomanacions dels organismes internacionals i assimilar la normativa espanyola a la de països com el Regne Unit, Portugal o Noruega. 

Per exemple la nova normativa afectarà els horaris de protecció, els espais publicitaris de programes destinats al públic infantil, tant televisió, com continguts radiofònics, sales de cinema i publicitat a internet, xarxes socials, webs o app mòbils, quan els continguts es dirigeixin a menors de 16 anys. La normativa també inclourà limitacions en la publicitat de mitjans impresos. 

D'altra banda, Consum opta per fixar com a criteri de mesura els perfils nutricionals establerts per l'Organització Mundial de la Salut (OMS). La normativa afectarà cinc categories de productes:

  1. productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres. 
  2. pastissos, galetes dolces i altres productes de pastisseria. 
  3. els sucs
  4. les begudes energètiques
  5. els gelats
*Per a la resta de categories, s'estableix un límit de contingut en nutrients per cada 100 grams.

Creus que aquesta mesura ajudarà a millorar les dades de sobrepès i obesitat?

L'estudi ALADINO 2019 (nens i nenes de 6 a 9 anys) reflecteix que un 40,6% té excés de pes, el 23,3% dels quals està en nivells de sobrepès i el 17,3% pateix obesitat i el 88,6% dels pares d'infants amb sobrepès no ho perceben com a tal.
Els aliments que haurien de ser ocasionals i que inclou la nova normativa: com les galetes, pastissos, brioixeria, batuts, nèctars i llaminadures es consumeixen actualment quatre o més cops per setmana.

El col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CODINUCAT) a més demana al Ministeri de Consum augmentar la franja horària en la qual es prohibeixi la publicitat de productes ensucrats i eliminar-la dels espais públics.

També suprimir aquests productes en les màquines vending dels centres escolars i prohibir-los en els plecs de condicions de la restauració col·lectiva.

Comentaris